Support voor Deliveroo riders in België

Het zelfstandige statuut Verander onderwerp

Hoe word ik een zelfstandige rider?

Om onder dit statuut te rijden, moet je een paar stappen doorlopen om een ondernemingsnummer aan te vragen. Het ondernemingsnummer dat je aanmaakt moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Een Nacebel-code voor maaltijdbezorging (53200,  5320001 & 82990) moet aan je ondernemingsnummer gekoppeld zijn
  • Het entiteittype moet “natuurlijke persoon” zijn
  • Het ondernemingsnummer moet op jouw naam staan

Neem rustig de tijd om onderstaande secties te lezen over hoe je zelfstandige kunt worden. Als je vragen hebt, kan je terecht bij onze partners Accountable en Acerta die je kan helpen bij alle stappen van het registratieproces als zelfstandige!

Als je student-zelfstandige bent (ook student-entrepreneur genoemd), kan je hier meer over dit statuut lezen.

Zodra je onder de juiste voorwaarden een ondernemingsnummer hebt aangemaakt, kun je je inschrijven als zelfstandige via https://deliveroo.be/nl/apply. Vergeet niet het zelfstandigenstatuut te selecteren.

Overschakelen van P2P. Nadat je je ondernemingsnummer hebt aangemaakt zoals uitgelegd in deze gids, kun je contact met ons opnemen via dit formulier. Het kan enkele dagen duren vooraleer je ondernemingsnummer actief is. Je inschrijving om met Deliveroo te rijden als zelfstandige kan pas starten nadat je ondernemingsnummer actief is.

Het verkrijgen van de juiste licentie

Om een zelfstandige te kunnen worden, moet je bewijzen dat je over de basiskennis beschikt die nodig is om een bedrijf te beheren. Zonder dit bewijs, zal je geen bedrijf kunnen registreren bij de Kruispuntbank van Ondernemingen.

Opmerking: Als je in Vlaanderen woont kan je deze stap gewoon overslaan, sinds 1 september 2018 is het niet meer nodig om aan te tonen dat je een basiskennis van bedrijfsbeheer hebt om een onderneming op te starten.

Hoe kan je deze kennis nu aantonen?

  1. Een Bachelordiploma laat je toe om starten als zelfstandige (lijst met aanvaardde diploma’s in het Nederlands of Frans)
  2. Beroepservaring kan mogelijk gebruikt worden om deze kennis aan te tonen. In Wallonië is er typisch een paar jaar ervaring vereist.
  3. Als deze opties niet van toepassing zijn, kan je een examen afleggen  bij de Centrale Examencommissie

Bankrekening openen

Als je nog geen bankrekening hebt, zal je er eentje nodig hebben om betalingen van ons te ontvangen.

Inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen

Dit is de volgende belangrijke stap in de procedure. Het is de basis van je relatie met de Staat als zelfstandige.

De inschrijving bij de KBO kost eenmalig € 89,50.

Onze partner Accountable kan je hiermee helpen, maar je kan je ook hier zelf registreren en de meeste sociale verzekeringsfondsen kunnen je hier ook mee helpen.

Sociale bijdragen 

Als zelfstandige moet je je aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Je hebt de keuze uit deze sociale verzekeringsfondsen.

Het fonds dat je kiest zal zorgen voor gezinstoelagen, kinderbijslag en je (kleine) pensioen als zelfstandige en is ook een veiligheidsnet, bv. als je zaak failliet zou gaan. Hoeveel je aan dit fonds moet betalen hangt af van hoeveel je verdient. 

De sociale bijdragen bedragen ongeveer 20,5% van je belastbaar inkomen. Onze partner Accountable heeft een app waarmee je het exacte bedrag kan berekenen dat je moet betalen, gebaseerd op je werkelijke inkomsten.

Als je meer wilt weten over sociale bijdragen, vind je hieronder meer informatie.

 Een btw-nummer aanvragen 

Als zelfstandige kan je een btw-nummer aanvragen en ben je btw-plichtig. Dit nummer is in België hetzelfde als je ondernemingsnummer.

Btw is eigenlijk eenvoudig: het is een belasting die je int van je klanten en terugbetaalt aan de overheid, meestal per kwartaal. Je kunt ook de btw van bepaalde professionele aankopen terugvorderen.

Als je een btw-nummer voor je zaak wilt aanvragen, kun je dit via dit formulier.

Je kunt het ook aanvragen via Accountable: dankzij hun partnerschap met Xerius kun je volledig starten als zelfstandige en ook je btw-nummer krijgen via je smartphone. Ook veel sociale verzekeringsfondsen kunnen je hiermee helpen.

Als je omzet kleiner is dan € 25.000, kan je er ook voor kiezen te worden vrijgesteld van btw. In dat geval hoef je geen driemaandelijkse btw-aangifte te doen. Je moet alleen elk jaar een klantenlisting indienen, voor 31 maart.  

Meer informatie over btw vind je hieronder.

Heb je je antwoord niet gevonden? Klik hier

Andere thema's