Deliveroo's gids over veiligheid tijdens het COVID-19

Bij Deliveroo nemen we de veiligheid van onze riders, restaurants en klanten bijzonder ernstig, nu het aantal gemelde gevallen van COVID-19 (Coronavirus) toeneemt. Natuurlijk wil je zorgen dat je in deze periode veilig blijft, maar ook dat je de gezondheid van restaurantpartners en klanten helpt beschermen. Hieronder vind je een aantal eenvoudige maar belangrijke stappen die je kunt ondernemen om dit te bereiken. We houden je op de hoogte van eventuele wijzigingen naarmate de situatie evolueert.

Richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raadt aan de volgende voorzorgen te nemen om te voorkomen dat je het COVID-19 krijgt of verspreidt. Dit zijn dezelfde voorzorgen als bij een gewone verkoudheid of griep:

  • Dek je mond en neus af met een papieren zakdoekje als hoest of niest.
  • Gooi gebruikte zakdoekjes meteen in de vuilbak
  • Was je handen regelmatig met water en zeep. Gebruik desinfecterende handgel als er geen zeep en water beschikbaar is.
  • Probeer nauw contact met mensen die ziek zijn te vermijden.
  • Reinig en desinfecteer voorwerpen en oppervlakken die vaak worden aangeraakt
  • Raak je ogen, neus of mond niet aan als je geen propere handen hebt

Meer informatie en de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid vind je hier.

Veilig bezorgen met Deliveroo

  • Was regelmatig je Deliveroo-kit of de kleren die je draagt tijdens het bezorgen
  • Veeg je thermische tas schoon schoon voor en na je bezorgronde
  • Was je handen grondig met water en zeep voor je online gaat en neem een flesje desinfecterende handgel mee, zodat je je handen onderweg ook schoon kunt houden.
  • Bewaar eten altijd in je thermische tas om het risico op blootstelling aan potentiële besmettelijke virussen en bacterieën in de lucht zo klein mogelijk te houden.
  • Sluit je tas af zodra je een bestelling hebt ingepakt en houd ze gesloten tot je bij de klant arriveert.
  • Surf regelmatig naar de website van de Wereldgezondheidsorganisatie om op de hoogte te blijven van de meest recente adviezen.
  • Log niet in als je je ziek voelt of symptomen van het COVID-19 hebt. Raadpleeg direct een arts en vermijd nauw contact met anderen.
  • Breng ons meteen op de hoogte als je positief getest bent op het COVID-19. We moeten dan contact opnemen met alle restaurantpartners en klanten met wie je in die periode in contact bent geweest, zodat we kunnen controleren of zij symptomen van het COVID-19 hebben.
  • Let op, het dragen van het masker is nu verplicht in restaurants, voor personeel, klanten, maar ook voor riders die bestellingen ophalen.
  • Voor riders uit het Brussels Gewest is het masker ook verplicht op openbare plaatsen.

Werken met restaurantpartners 

We delen de richtlijnen ook met onze restaurantpartners om te zorgen dat hun restaurants en medewerkers zo proper en veilig mogelijk blijven. Daarom hebben we hen het volgende advies gegeven:

  • Beperk het aantal mensen dat in contact komt met voedsel tot een minimum door riders een aparte ruimte te bieden om bestellingen op te halen. We hebben hen gevraagd de plek waar riders wachten schoon te houden en apart te houden van het gebied waar eten wordt bereid.
  • Zorg ervoor dat alle verpakkingen en zakken goed worden afgesloten met plakband of nietjes vóór de bestelling aan de rider wordt overhandigd. Zo kunnen potentiële besmettelijke virussen of bacteriën in de lucht niet in contact komen met het eten tijdens het bezorgen. We hebben restaurantpartners ook aangeraden om bestellingen dubbel te verpakken, zodat het eten zeker veilig is afgesloten voor het aan de klant wordt overhandigd.

Als je vragen of opmerkingen hebt, neem dan gerust contact op met ons team van rider support via de riderwebsite of via je app.